Foto: DnB
I 2018 lanserte DNB i samarbeid med CXS Karriereveilederen som hjelper unge med å ta karrierevalg gjennom vip24. Responsen har vært overveldende.
Hva skal du bli når du blir stor? De fleste av oss har fått spørsmålet, men det er ikke alltid like å svare.De som vokser opp i dag står ovenfor flere valg enn noen annen generasjon før de. Generasjonen omtales ofte som generasjon prestasjon hvor det stilles høye krav både på skolen, fritiden og ellers i livet.
Det er et privilegium å kunne velge, men det er fort å bli usikker i jungelen av studie-og karrieremuligheter. Med dette utgangspunktet lanserte DNB i samarbeid med CXS Karriereveilederen hvor de inviterer ungdom til å ta en vip24-profil for å finne ut av sine styrker, interesser og hva de trives best med.
– Det er en forventning, både fra en selv og fra andre, til at man skal ha hele livet sitt planlagt allerede i ung alder. Dette gjelder særlig hva man skal bli. Å være ung handler i stor grad om å finne ut av hvem du er og hva du trives med å gjøre, sier rekrutteringsekspert Glenn Menkin til DNB Nyheter.
Menkin oppfordrer også de som allerede er studenter til å ta profilen for å reflektere om de er på rett vei.
– Det er like viktig å finne ut av hvem du er, som hva du skal bli. Hva trives du med å gjøre i hverdagen din? Hva gir deg energi? Hva er du flink til og hva er du kanskje ikke like flink til? Slike spørsmål bør du stille deg selv.
Overveldende respons
Responsen på Karriereveilederen har vært overveldende og svært mange har tatt profilen. Det viser at behovet for denne typen karriereveiledning er stort.
– Vi er utrolig stolte av det vi har fått til sammen med DNB. Jeg tror vi treffer et utdekket behov ute i markedet, sier Lise Simensen, daglig leder i CXS.
Med den konstante tilgangen på informasjon, tenker man kanskje at dagens unge ikke tar seg tid til å reflektere rundt karriere og egen utvikling. Responsen på kampanjen viser det motsatte.
– Det er veldig positivt at unge tar seg tid til å reflektere rundt hva de vil bli og hva de trives best med å gjøre. Målsetningen er ikke å gi et fasitsvar, men å gi de et bedre grunnlag for å ta egne valg.
Over 100 000 har sett videoen på Facebook, men det hadde hjulpet lite dersom seerne bare hadde scrollet videre.
– Jeg tror alle har godt av å se opp av skjermen og gå litt i oss selv i blant. vip24 er et verktøy for nettopp det, avslutter Simensen.